About new Instagram algorythm

 I found myself worried by latest news about something that will change the former Instagram sense if finally gets approved. If you...


 I found myself worried by latest news about something that will change the former Instagram sense if finally gets approved.

If you're into Instagram, you may have noticed recently that some of us are sharing contents including the hashtag #keepinstagramchronological. Let's see why.

As Instagram stated on its blog, there's a new algorythm that will enter the game soon, and it will select automatically what interests you most, instead of showing the content cronologically. Just as Facebook does. Based on your interaction, popularity, sponsored posts and such.

Sara Tasker from Me & Orla blog did a great article about it on her blog, so check her annalisys to know more >>HERE<<  If you want to sign it the petition to ask Instagram to think twice this, you can do it >>HERE<< 


My opinion

Well, I can't see nothing positive coming from it, not at least for me or other artisans and tiny shops. But let me explain my part.

As you know, Facebook does this same algorythm strategy (well FB now owns Instagram), and brought nothing good for artists and shops with little followers. I can understand the reason: they are working hard in a platform that we use for free to promote our work, so they want something back. Ok. I can get it if all they want is to make us pay to reach new followers. Promotion has it.

I know this may not seem a very important
campaign compared to others. It just doesn't devaluate
other petitions running on, they are perfectly compatible.

But after some years, I still can't understand WHY we have to pay per post to reach our own followers. The ones we already engaged, that came freely and stay loyal. My FB account is +20.000 followers after so many years of hard work, and I can reach only between 50-400 of them likes per post (I don't talk about the reach stats because I take the likes as confirmations of having seen the posts, since the other reach is confusing and once more it brings nothing to enlight what's happening. F.e: You can see sometimes posts that got 100 likes BUT the reach is of 40 views. WTF?!).

But hey, FB has its own game and some of us, creators, were frustrated because you only can reach higher views if you have a lot of money to spend boosting posts. I have no idea how little shops can grow and survive this way.

So we creators had a chance investing time and effort taking care of promotion not only through FB, but Instagram and Twitter as well. And the combined effort may show blooms.

No longer.

Instagram was my main promotion media, along with FB. It helped me to improve my product photos, and stimulated me to create more thoughtful content, to share my little stories and improve my photo game. Wich is not easy thing since I'm not a photographer myself.

But if the new algorythm is finally up, me as little shop owner and creator, (along with other creatives out there) will be drowned again in a pile of content and no matter how much we take care of tags or posting on the best times to reach a higher amount of our own followers and to interact with them. It will not work. Only if you are able to pay for promotion, you'll reach, at least, a little part of your followers. The INSTA sense of the Instagram itself will get lost. 

As an IG lover myself, I want to wake up and prepare my breakfast meanwhile I see other peoples breakfast as well in my time zone, and see other time zone users ready to sleep. I loved that chronologycal sense and I see no purpose in posting a photo from a Con or event, wich can reach none of the people that is checking their feeds in that very moment. I can't say "Hey I'm here selling my stuff, come to see me" or "OMGOSH X is signing here come you people from X area"

Breakfast with strangers...

I know this sentimental thing about having breakfast with unknown people is sick, but this is not only about that. This is about how some technical setting will choose what do you see, and how it will cut out us creators of reaching our own audience. You. This is about how to make a living of your own work, and how the media doesn't put it easy for people that do not own lots of cash.

I will not ask to you to check my IG profile and set ON the alerts, because I want nobody to be bothered for hundreds of IG alerts in their phones coming from their favourite IG profiles. I don't want to spam you, I want you to see my work through my own life, and my influences. That feature is cool but is not the solution to this.

I'll love if IG offers chances to pay for promoted posts but the way they offer it now has no sense. I just wanted you to know how those changes may affect creators like me that have no big amounts of cash to reach you.

As Sara Tasker said, it will motivate us to keep creating good content... but it doesn't grant us to be seen.

Let see how this finally shows up. You can sign the petition >>HERE<<



Esp/ Hoy he terminado preocupada sobre algo que podría cambiar la función inicial de Instagram si finalmente se aprueba.

Si andas por Instagram, te habrás dado cuenta de que algunos de nosotros estamos compartiendo contenidos con el hashtag #keepinstagramchronologycal . Veamos por qué.

Como Instagram ha declarado en su blog, hay un nuevo algoritmo que entrará en juego pronto, y seleccionará automaticamente qué te interesa más, en lugar de mostrarte el contenido cronologicamente. Como hace Facebook. Basado en tu interacción, popularidad, posts patrocinados y tal.

Sara Tasker desde Me & Orla ha hecho un gran artículo sobre esto en su blog, ojea su análisis >>AQUÍ<<
Si quieres firmar la petición para invitar a Instagram a que piensen dos veces esta iniciativa, puedes firmar >>AQUÍ<<

UPDATE: In spite experiencing myself some weird things and updates throught the app and the desktop site, Instagram shows good intentions and they announced that nothing will be changed yet. It's nice to know that they really are paying attention to the whole #KEEPINSTAGRAMCHRONOLOGICAL campaign. Let's see wich are the changes to come when they are ready, and fingers crossed that those changes don't affect anybody.


Mi opinion

Bien, no puedo ver nada positivo que vaya a venir de esto, no al menos para mi u otros artesanos y tiendas pequeñas. Me explicaré.

Como ya sabréis, Facebook emplea esta misma estrategia con un algoritmo (bueno ahora FB posee Instagram), y no ha traído nada bueno para artistas o tiendas con pocos seguidores. Puedo comprender la razón: trabajan duro en una plataforma que usamos gratis para promocionar nuestro trabajo, así que quieren algo a cambio. Ok. Puedo asumirlo si todo lo que quieren es hacernos pagar a cambio de alcanzar nuevos seguidores. La promoción es lo que tiene.

Pero tras algunos años, aún no puedo comprender POR QUÉ tenemos que pagar para llegar a nuestros propios seguidores. Los que ya están comprometidos, los que han llegado libremente y permanecen leales. Mi página de FB tiene +20000 seguidores tras muchos años de trabajo duro, y solo puedo llegar a unos 50-400 "me gusta" por post (no hablo de las estadísticas de alcance porque ya que tomo los "me gusta" como confirmaciones del visionado de los posts, ya que el otro alcance es confuso y una vez más aporta nada para iluminar lo que está pasando. P.e: A veces puedes ver posts que obtienen 100 "me gusta" pero que solo han llegado a 40 personas. Qué coj...?!)

Pero eh, que FB tiene su propio juego y algunos de nosotros, creativos, estábamos frustrados porque solo puedes alcanzar más visionados si tienes un montón de dinero que gastar en promocionar los posts. No tengo ni idea cómo una tienda pequeña puede crecer y sobrevivir así.

Así que los creadores teníamos otra oportunidad invirtiendo tiempo y esfuerzo en cuidar las promociones no solamente a través de Facebook, sino también en Instagram y Twitter. Y los esfuerzos combinados podrían florecer y dar frutos.

O ya no.

Instagram era, actualmente, mi principal herramienta de promoción, junto con Facebook. Me ha ayudado a mejorar mis fotos de producto, y me ha estimulado a crear contenido más meditado, a compartir mis pequeñas historias y mejorar mi fotografía. Cosa no sencilla puesto que no soy fotógrafa.

Pero si se activa el nuevo algoritmo, yo como propietaria de tienda pequeña y creadora, (junto con otros creativos ahí fuera), nos ahogaremos de nuevo en una pila de contenidos sin importar cuánto cuidemos los tags o las horas punta de publicación para alcanzar a tus propios seguidores e interactuar con ellos. No funcionará. Solo si puedes pagar por promoción, llegrás, al menos, a una pequeña parte de tus seguidores. El INSTA sentido de Instagram se habrá ido a la porra.

Como apasionada de IG, quiero levantarme y preparar mi desayuno mientras veo el desayuno de otras personas en mi zona horaria, y ver usuarios de otras zonas horarias listos para ir a dormir. Me encanta ese sentido cronológico y no le veo el propósito a postear una foto de un festival o evento, el cual no va a llegar a ninguno de los seguidores que en ese momento estén en Instagram. No puedo decir "Hey estoy aquí vendiendo mis cositas, pasaos a verme" o "OYDIOMMIO está firmando Pepito Delospalotes, pasaos por el salón del chorri"

Se que esta cosica sentimental de desayunar con completos desconocidos es un poco enfermizo, pero esto no va solamente de eso. Esto va sobre cómo un ajuste técnico escogerá por ti lo que debes ver, y cómo nos alejará a nosotros, creativos, de nuestra propia audiencia. Tú. Esto va de cómo ganarse el pan con tu propio trabajo, y cómo los medios no lo ponen fácil para la peña que no está ahogada en pasta.

No voy a pediros que os paséis por mi perfil y activéis las alertas, porque no quiero que nadie sea molestado por tropecientas notificaciones de Instagram en sus teléfonos provenientes de sus perfiles favoritos. No quiero spamearos, quiero que veáis mi trabajo a través de mi propia vida, y mis influencias. Esa opción mola pero no es la solución.

Me encantará si IG ofrece la oportunidad de pagar por posts, pero de la forma propuesta no tiene sentido ninguno. Solo quería compartir con vosotros cómo estos cambios pueden afectar a los creadores como yo que no tienen a tope de dinero para gastar en llegar a vosotros.

Como Sara Tasker dice, esto nos motivará a crear buen contenido... pero eso tampoco nos garantiza ser vistos.

Veamos cómo termina esto. Puedes firmar la petición >>AQUÍ<<

ACTUALIZACIÓN: A pesar de haber experimenado yo misma alguna cosica rara tanto en la app como en el sitio web de Instagram, están mostrando buena intención y han anunciado que nada va a cambiar todavía. Es guay saber que han atendido toda la campaña #KEEPINSTAGRAMCHRONOLOGICAL . Veamos cuáles son esos cambios cuando estén listos, y crucemos los dedos porque no afecten a nadie.







You Might Also Like

0 comentarios

Comentarios / Comments